Chudnúť neznamená hladovať

Každý, kto chce schudnúť a začne uvažovať o tom, že bude držať diétu, sa bojí, že bude hladovať. Niektoré diéty na tom princípe skutočne fungujú, ako náhle si ale dáte niečo navyše, kilá sa vrátia späť ako bumerang.

Niet sa potom čomu diviť, že to jedného prestane baviť a začne si pomaly zvykať, že má silnejšie stehná, väčší zadok a vystúpené bruško. Viete, že to ide aj inak? Hladovať rozhodne nemusíte, práve tak nemusíte tráviť ani dlhé hodiny cvičením.

Skúste keto diétu

Keto diéta je spôsob stravovania, pri ktorom významne obmedzíte príjem sacharidov. Jej popularita rastie nielen medzi slávnymi osobnosťami a športovcami, boom zažíva naprieč dospelou populáciou.

Nejde o žiadnu novinku, stav ketózy, do ktorej sa dostanete zhruba do 48 hodín od okamihu, keď znížite príjem sacharidov pod 50 g za deň, je dávno známy stav organizmu. Ako efektívny spôsob chudnutia sa ale využíva až teraz, keto diétu označujeme aj ako proteínovú alebo nízkosacharidovú diétu.

Ako keto diéta funguje?

Jej základom je, ako spomíname vyššie, zníženie príjmu sacharidov. Zo stravy ich nevynecháme úplne, ale výrazne ich obmedzíme. Telo už potom nebude môcť využívať ako zdroj energie glukózu, ktorú si udržiavalo v pečeni a svaloch v podobe glykogénu, ale musí nájsť iný zdroj energie. Tým sa stanú tuky, konkrétne práve tie tukové vankúšiky, ktoré vás tak trápia.

Viete, že počas ketózy dôjde k zníženiu hladiny cukru v krvi, zlepšeniu stavu pleti, zmiernia sa problémy s opuchmi a v krvi sa zníži aj množstvo cholesterolu?

Keď ale jednu zložku potravy uberiete, musíte ju logicky niečím nahradiť. Sacharidy v tomto prípade nahradíte kvalitnými proteínmi a zdravými tukmi.

Ilustračné foto
Zdroj: Ketomix.sk
Ilustračné foto

Čo počas keto diéty môžete bez obáv jesť?

Určite sa teraz pýtate, čo teda počas nízkosacharidovej diéty vôbec môžete jesť. Cukry sú predsa skoro vo všetkom. Keto diéta má tri fázy a tým treba prispôsobiť zloženie jedálnička.

Počas prvej fázy, ktorú označujeme ako redukčnú, by ste mali schudnúť asi polovicu toho, čo chcete. Chudnete v nej najrýchlejšie zo všetkých fáz, jesť môžete 5 ketojediel denne, až pol kila bielej a zelenej zeleniny, 30 g orechov alebo semienok a vypiť máte 2-3 litre tekutín.

Redukčná je aj druhá fáza, už ale nechudnete tak rýchlo. Okrem 3 ketojediel si môžete pripraviť 2 štandardné nízkosacharidové jedlá, zase je povolené až pol kila zelenej a bielej zeleniny, dve deci mlieka alebo 150 g bieleho jogurtu a 30 g orechov a semienok.

Tretiu a poslednú fázu označujeme ako fixačnú a jej cieľom je udržať si vysnívanú váhu. Každý deň si pripravíte 5 jedál, pri príprave ktorých zužitkujete to, čo ste sa počas diéty naučili. Jesť by ste mali zdravo, chýbať nesmie zelenina, dodržiavať musíte stále pitný režim, a hlavne vynechajte potraviny, ktoré obsahujú hromadu cukru.