Voda je najdôležitejšia tekutina, bezpodmienečne nutná pre bezchybné fungovanie tela. Ale ani s pitím vody sa to nemá preháňať. Akvaholizmus, čiže nadmerný príjem vody, totiž poškodzuje obličky a zvyšuje krvný tlak aj u zdravého človeka.

Kam miznú?

Strata tekutín vedie k zníženiu objemu krvi, zhoršuje sa výkon srdca, klesá prietok krvi v obličkách a pečeni aj v zaťažovaných svaloch a pľúcach, v krvi je menej kyslíka. Tekutiny strácate nielen pri pohybe či práci vonku alebo v prehriatych miestnostiach a pri jazde v neklimatizovanom aute, ale aj pri plávaní v príliš teplej vode, dokonca i počas dlhých porád, prednášok a sedenia za počítačom.

Denná potreba tekutín závisí aj od teploty
prostredia, vlhkosti vzduchu
a fyzickej aktivity. Čím viac sa potíte,
tým viac vypite.
Zdroj: Shutterstock

Chýbajú aj minerály

Spolu s vodou ubúdajú aj minerálne látky. Menia sa ich zásoby v tele aj koncentrácia v krvi a v telových tekutinách. Špeciálne ide o horčík, čiže magnézium, a vápnik, čiže kalcium. Denne potrebujete prijať v potrave 300 až 350 mg horčíka, vápnikom sa zo stravy nedá predávkovať. Mi­nerály môžete dopĺňať aj pitím minerálok či iónových nápojov, ktoré nájdete vo viacerých obchodoch. Vybrať si môžete napríklad z tesco letáku.

Denná potreba tekutín závisí aj od teploty
prostredia, vlhkosti vzduchu
a fyzickej aktivity. Čím viac sa potíte,
tým viac vypite.
Zdroj: shutterstock