1. kolo: Bielkoviny
Organizmus z nich získava esenciálne aminokyseliny, ktoré využíva na stavbu a regeneráciu tkanív a orgánov. Denne potrebujete asi gram bielkovín na kilogram hmotnosti. Najviac bielkovín získate z mäsa, mlieka a mliečnych výrobkov, z rastlinných zdrojov sú najbohatšie strukoviny a orechy. Zo 100 g varenej fazuľky získate 1,9 g bielkovín, zo 100 g mladej varenej fazule 7,8 g. Bod pre mladú fazuľu.
Stav: 0 : 1

d
Zdroj: Shutterstock

2. kolo: Kyselina listová
Vitamín B9 je dôležitý na krvotvorbu, správne fungovanie nervovej sústavy a vývoj plodu v tehotenstve. Jeho nedostatok môže byť príčinou únavy, poruchy rastu, nízkeho počtu červených krviniek, slabosti, únavy, bledosti a zhoršenej pamäti. V 100 g varených fazuľových strúčikov sa nachádza 33 mikrogramov kyseliny listovej, v 100 g varenej mladej fazule 83 mikrogramov. Opäť bod pre fazuľu.
Stav: 0 : 2

3. kolo: Vitamín K
Tento vitamín rozpustný v tuku je dôležitý pre správnu zrážavosť krvi, podporuje vstrebávanie vápnika, priaznivo pôsobí na srdce, cievy a obličky. Okrem toho chráni mozgové neuróny pred poškodením. Skúma sa jeho využitie pri liečbe Alzheimerovej choroby. V 100 g varnej zelenej fazuľky je 16 mikrogramov vitamínu K, v 100 g varenej mladej fazule iba 2 mikrogramy. Bod pre zelenú fazuľku.
Stav: 1 : 2

d
Zdroj: Shutterstock

Víťaz: Mladá fazuľa
Mladé zrnká fazule sú mimoriadne bohaté na vitamíny a minerálne látky, najmä na vitamíny skupiny B, draslík, mangán, horčík, železo, meď, fosfor a zinok. Fazuľa má zo všetkých strukovín najviac vlákniny. Pomáha znižovať hladinu cholesterolu a upravuje trávenie, preto sa s ňou výborne chudne a telo netrpí nedostatkom dôležitých živín. Ďalšou výhodou je nízky glykemický index. Energia z fazule sa uvoľňuje postupne, preto je vhodná pre každého bez ohľadu na vek, ale ocenia ju najmä športovci, náruživí turisti, vegetariáni a diabetici.