Alarmujúce čísla: Podvodníci vlani vytiahli od dôchodcov milióny. Ako sa chrániť?
3. 11. 2024, 19:00

Zdroj: Shutterstock
Dôchodcovia naletia podvodníkom najčastejšie kvôli emocionálnemu nátlaku, ktorý na nich vyvíjajú.
TASR zverejnila informáciu, že minulý rok bolo na Slovensku zaznamenaných 186 prípadov telefonických podvodov zameraných na seniorov, pričom celková škoda presiahla 2,2 milióna eur. Na ochranu pred týmito hrozbami sú najlepšími nástrojmi informovanosť a prevencia. Informovala o tom spoločnosť Slovak Telekom.

Zdroj: Zena.sk
Zaútočia na vás, keď to nečakáte
Podvodníci sa rokmi naučili používať sofistikovanú metódu. Dôchodcov kontaktujú telefonátom, ktorý im spôsobí šok. V strese sa dozvedia klamlivú informáciu o zdravotných alebo iných ťažkostiach niektorého člena ich rodiny. Vtedy zohrajú veľkú úlohu emócie, kvôli ktorým konajú neuvážene a v afekte.
„Podvodníci často využívajú tzv. šokové telefonáty, kde sa vydávajú za policajtov, prokurátorov, lekárov či advokátov a pod emocionálnym nátlakom žiadajú od seniorov peniaze na rôzne fiktívne účely, ako je mimosúdne vyrovnanie alebo náhrada škody. Spadajú sem aj kybernetické útoky, ako sú phishing, smishing či podvodné e-maily, pri ktorých seniori prichádzajú o svoje peniaze," uviedla spoločnosť.
Anketa
Kontaktovali vás už niekedy takíto podvodníci?
- Áno60%
- Nie40%
Hlasovanie bolo ukončené
Kontaktujú vás aj online
Podvodníci sa snažia získať prístup k údajom dôchodcov napríklad falošnými správami o spoplatnení aplikácií WhatsApp alebo Messenger, pričom nabádajú, že treba overiť osobné údaje. Taktiež seniorom volajú v mene známych spoločností, vytvárajú podozrivé e-shopy, posielajú podozrivé e-maily a snažia sa získať údaje k bankovému účtu. "Podvodníci používajú príbehy o vrátení peňazí na účet alebo vyplatení zostatku na účte ku kryptomene," dodala spoločnosť.
Na ďalšej strane sa dozviete 7 rád, vďaka ktorým nenaletíte podvodníkom.

Zdroj: Zena.sk
7 rád ako nenaletieť takýmto podvodníkom:
- Zatelefonujte osobe, ktorej sa týka táto kritická informácia. Overte si, či je tvrdenie pravdivé. A to aj v prípade ak by vám podvodník povedal, že nemôže komunikovať, lebo je v bezvedomí alebo nemá hlas. Zatelefonujte a presvedčite sa o tom.
- Ak volajú v mene nejakej inštitúcie, kontaktujte ju obratom prostredníctvom oficiálnej telefónnej linky. Číslo poľahky nájdete cez internetový vyhľadávač. Stačí zadať názov inštitúcie a slovíčko „kontakt“.
- Pokiaľ si stále nie ste istí, zavolajte rodine alebo osobe, ktorej najviac dôverujete. Povedzte im, čo ste sa práve dozvedeli a ubezpečte sa, či to môže byť pravdivá informácia.
- Žiadna inštitúcia nechce od vás peniaze v hotovosti a bez potvrdenia. Rovnako neexistuje situácia, v ktorej by v prípade takejto krízy nepočkali na finančné vyrovnanie nákladov a tlačili by dôchodcov do rýchleho konania.
- Nikomu neposkytujte svoje citlivé údaje. A to nie len PIN kód ku karte alebo do internet bankingu. Nerozprávajte ani svoju adresu, rodné číslo, číslo občianskeho preukazu alebo iné zneužiteľné údaje.
- Snažte sa podvodníkov čo najviac pýtať. Zistíte tak informácie, ktoré vám pomôžu pri overovaní. Napríklad zistite nemocnicu, v ktorej údajne leží váš člen rodiny a následne tam zatelefonujte.
- Ak sa stanete obeťou podvodu, ihneď kontaktujte políciu. Niektorí seniori sa kvôli tomu za seba hanbia a mlčia o tejto skúsenosti. To je však chyba, pretože aspoň niektoré prípady sa dajú podvodníci vystopovať. No treba konať rýchle a poskytnúť čo najviac informácií.