Bráňte svoje práva: Viete, ako reklamovať potraviny?
25. 2. 2025, 17:00
Reklamujte rýchlo
Pri potravinách sa s reklamáciou neoplatí váhať. Čím dlhšie máte daný produkt doma, tým viac narastá možnosť, že predajca nebude príliš ochotný vadu uznať. Pri neskoršom konaní totiž už môže argumentovať tým, že vadu ste si spôsobili sami zlým skladovaním danej potraviny.
Ideálne je vrátiť sa do predajne hneď, ako zistíte, že niečo nie je v poriadku. „Práva zo zodpovednosti za vady pri veciach, ktoré sa rýchlo kazia, musia sa uplatniť najneskôr v deň nasledujúci po kúpe, inak práva zaniknú,“ píše sa v Občianskom zákonníku.
Pri ostatných potravinárskych výrobkoch musia byť vady reklamované v záručnej dobe uvedenej na obale, teda v lehote minimálnej trvanlivosti. V rámci reklamácie môžete požadovať výmenu za iný bezchybný kus. Do úvahy prichádza aj odstúpenie od zmluvy a vrátenie peňazí, najmä v prípade, ak nie je výmena za inú bezchybnú potravinu možná.
Ako preukázať nákup:
- účtenkou,
- dokladom o zaplatení nákupu kartou (transakcia na vašom účte),
- vyhlásením svedka.
Zdroj: Midjourney/Eva Janovická
Oplatí sa účtenku si uschovať.
Reklamačné konanie
Potraviny reklamujte v predajni, kde ste ich zakúpili. O reklamácii potravinárskych výrobkov by mal predávajúci rozhodnúť ihneď. V zložitých prípadoch do troch pracovných dní. Predávajúci je povinný vydať spotrebiteľovi doklad o reklamácii a spôsobe jej vybavenia, aj keď reklamácii na mieste nevyhovie.
Ak vám predajca reklamáciu neuzná, môžete podať podnet na kontrolu. V prípade potravín sa neobraciate na Slovenskú obchodnú inšpekciu, ale na Štátnu veterinárnu a potravinovú správu. Tá môže nariadiť aj kontrolu kvality a bezpečnosti potravín na danej prevádzke, pri ktorej odoberie vzorky na analýzu a skontroluje aj dokumentáciu k výrobkom.