1. kolo: Vitamín B9
Kyselina listová patrí do skupiny vitamínov B a je dôležitá pre krvotvorbu, dobré fungovanie nervovej sústavy, vývoj a rast plodu v tehotenstve. Nedostatok kyseliny listovej môže byť príčinou únavy, poruchy rastu, nízkeho počtu červených krviniek, slabosti, únavy, bledosti a zhoršenej pamäti. V 100 g zelerového koreňa sa nachádza 8 mikrogramov kyseliny listovej, v rovnakom množstve paštrnáka 67 mikrogramov. Bod pre paštrnák.
Stav - 0 : 1

d
Zdroj: Shutterstock

2. kolo: Vitamín K
Tento vitamín rozpustný v tukoch potrebujete na správnu zrážavosť krvi, mineralizáciu a regeneráciu kostí aj pre činnosť pečene. Zlepšuje hojenie rán a jaziev, znižuje tvorbu vrások a vyrovnáva farebné nerovnosti pokožky. Podporuje dlhovekosť a je prevenciou nádorových ochorení. V 100 g zeleru je 41 mikrogramov vitamínu K (polovica odporúčaného denného príjmu), v 100 g paštrnáku 22,5 mikrogramu. Bod pre zeler.
Stav - 1 : 1

3. kolo: Fosfor
Táto minerálna látka plní významnú úlohu hlavne v kostiach a zuboch. Nedostatok fosforu sa prejavuje krehkosťou a lámavosťou kostí, únavou, celkovou slabosťou a nechutenstvom. Nadbytok fosforu má opačný efekt – narúša vstrebávanie vápnika, dokonca môže spôsobiť odvápnenie kostí. Odporúčaná denná dávka je 800 až 900 mg. V 100 g zelerového koreňa sa nachádza 115 mg fosforu, v 100 g paštrnáku 71 mg. Opäť boduje zeler.
Stav - 2 : 1

f
Zdroj: Shutterstock

Víťaz: Zeler
Ak vám aromatický zeler nespôsobuje alergiu, jedzte ho pravidelne. Patrí medzi štedré zdroje vitamínov A, B, E a K, vlákniny a rôznych minerálov, ako je draslík, vápnik a železo. Obsahuje látky, ktoré rozťahujú cievy a znižujú krvný tlak, preto je dobrou prevenciou infarktu a mŕtvice. Éterické oleje pôsobia dezinfekčne a chránia pred baktériami a plesňami. Zeler rozpúšťa hlieny a lieči ochorenia dýchacích ciest. Funguje ako diuretikum, preto zmierňuje bolesti kĺbov pri dne, reume a artritíde. Navyše znižuje hladinu cukru a obsahuje vzácny stopový prvok chróm, ktorý obmedzuje chuť na sladké a pomáha pri redukčnej diéte.