1. kolo: Antioxidanty
Luteín a zeaxantín sú silné antioxidanty zo skupiny flavonoidov, ktoré sú dôležité pre zdravú pokožku a dobrý zrak. Vyživujú sietnicu a sú výbornou prevenciou degenerácie makuly, ktorá je najčastejšou príčinou stareckej slepoty. V 100 g ringlôt je 73 mikrogramov luteínu a 35 mikrogramov zeaxantínu, v 100 g nektáriniek 130 mikrogramov luteínu a 98 mikrogramov zeaxantínu. Bod pre nektárinky.
Stav - 0 : 1

d
Zdroj: Shutterstock

2. kolo: Vitamín K
Je zodpovedný za správnu zrážavosť krvi a činnosť pečene aj za ukladanie vápnika do kostí, preto jeho dostatočný príjem u žien v menopauze pomáha oddialiť osteoporózu. Skúma jeho využitie pri liečbe Alzheimerovej choroby, pretože chráni mozgové neuróny pred poškodením. V 100 g ringlôt je 6,4 mikrogramu vitamínu K, v 100 g nektáriniek 2,2 mikrogramu. Bod pre ringloty.
Stav - 1 : 1

3. kolo: Meď
Tento nenápadný, ale dôležitý stopový prvok pozitívne ovplyvňuje celkové zdravie. Dospelí potrebujú približne 2 mg denne. Jeho nedostatok sa prejavuje málokrvnosťou, zhoršením metabolizmu cukrov, zvýšeným vypadávaním vlasov, stratou pigmentu a poruchou vytvárania kostnej hmoty. V 100 g ringlôt sa nachádza 0,06 mg medi, v 100 g nektáriniek 0,09 mg. Bod patrí nektárinkám.
Stav - 1 : 2

w
Zdroj: Shutterstock

Víťaz: Nektárinky
Chuťou i vzhľadom sa podobajú broskyniam, príbuzné sú aj geneticky, líšia sa však hladkou a červenšou šupkou. Pôvod nie je celkom jasný, ale pravdepodobne sa pestovali v Číne už pred 4 000 rokmi. Nektárinky majú vysoký obsah vlákniny, draslíka a antioxidantov, najmä betakaroténu, luteínu, zeaxantínu a betakryptoxantínu. Dodajú aj množstvo rôznych minerálnych látok a stopových prvkov, vitamínu C, z vitamínov skupiny B hlavne tiamín, pyridoxín, niacín a kyselinu pantoténovú. Skvelé ovocie na výživu pleti a očí aj na udržanie zdravého srdcovo-cievneho systému.