Lekári majú podľa zákona povinnosť postarať sa o každého pacienta s ohľadom na jeho stav a najnovšie medicínske poznatky. V prípade, že máte podozrenie zo zanedbania starostlivosti, môžete podať podnet na prešetrenie.
Práva pacientov
Podľa Európskej charty má každý pacient právo:
- na prevenciu,
- na prístup k zdravotníckym službám,
- na informácie o svojom zdravotnom stave a poskytovaných zdravotníckych službách,
- na vyjadrenie informovaného súhlasu s poskytovanou starostlivosťou,
- na slobodný výber poskytovateľa starostlivosti a liečebných metód,
- na súkromie a zachovanie dôverného prístupu,
- na bezpečnosť,
- na rešpektovanie jeho času,
- na kvalitnú starostlivosť a dodržiavanie noriem,
- na inovácie a nové postupy,
- netrpieť zbytočne v bolesti,
- na liečbu zohľadňujúcu jeho osobné potreby,
- na sťažnosť,
- na náhradu škody.
Podľa zákona o zdravotnej starostlivosti sú zdravotné výkony také, ktoré vedú k záchrane života, k vyliečeniu choroby, k tomu, aby nevznikali závažné zdravotné komplikácie, k tomu, aby sa závažnosť choroby nezhoršovala, k účinnej prevencii, k zisteniu choroby a k zmierneniu prejavov choroby.
Zdroj: Shutterstock
Pacient má právo aj na prevenciu.
Počas celého procesu liečby musia byť zdravotné výkony vykonané včas, musia zohľadňovať najnovšie vedecké poznatky z oblasti medicíny a tiež individuálny stav pacienta, lekári majú povinnosť zabezpečiť čo najúčinnejšiu liečbu.
Úrad pre dohľad
Už desať rokov na Slovensku funguje Úrad pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou, ktorý je tu práve preto, aby bola zdravotná starostlivosť poskytovaná správne a včas všetkým pacientom bez rozdielu. Môže teda pri nesprávnom postupe lekára či nemocnice ukladať sankcie a podávať návrhy na zlepšenie.
Pokiaľ máte podozrenie, že vám nebola správne poskytnutá zdravotná starostlivosť, je potrebné najprv sa písomne obrátiť na lekára alebo zdravotnícke zariadenie. Pokiaľ vašej žiadosti o nápravu nebude vyhovené alebo vám minimálne nepríde stanovisko, akým spôsobom bude váš podnet vybavený, môžete požiadať úrad o vykonanie dohľadu.
Úrad preverí váš podnet, ak je predmetom vašej sťažnosti:
- správne poskytovanie zdravotnej alebo ošetrovateľskej starostlivosti u poskytovateľa zdravotnej starostlivosti,
- správne poskytovanie ošetrovateľskej starostlivosti v zariadeniach sociálnej pomoci,
- správne poskytovanie zdravotnej starostlivosti v rámci osobitného liečebného režimu v detenčnom ústave a v detenčnom ústave pre mladistvých,
- správne poskytovanie zdravotnej starostlivosti v škole,
- správne poskytovanie zdravotnej starostlivosti počas neodkladnej prepravy zabezpečovanej vojenským zdravotníctvom.
Tiež sa naň môžete obrátiť, ak máte pochybnosti o zákonnosti postupu zdravotnej poisťovne. Úrad totiž vykonáva tiež dohľad nad verejným zdravotným poistením. V podnete je potrebné uviesť, proti postupu ktorej zdravotnej poisťovne podnet smeruje, v čom podávateľ podnetu považuje postup zdravotnej poisťovne za nesprávny a nezákonný. K podnetu je potrebné pripojiť všetky relevantné listiny.
Zdroj: shutterstock
Úrad prešetrí, či bola zdravotná starostlivosť poskytnutá správne.
Dôležité! Prípadnú náhradu škody za nesprávne poskytnutú zdravotnú starostlivosť si už musíte uplatňovať v občiansko-právnom konaní. Úrad náhradu škody nerieši.
Ako podať podnet
Podnet na prešetrenie môžete zaslať prostredníctvom portálu podnetov ÚDZS, Ústredného portálu verejnej správy alebo písomne na adresu pobočky úradu podľa miesta poskytnutia zdravotnej starostlivosti.
Zdroj: Shutterstock
Je viacero ciest, ako podať podnet na prešetrenie.
Podnet musí obsahovať podľa zákona obsahovať:
- identifikačné údaje dotknutej osoby: meno, priezvisko, dátum narodenia, adresa trvalého pobytu alebo adresa prechodného pobytu, ak ide o cudzinca uvádza sa identifikačné číslo cestovného dokladu alebo preukazu totožnosti a kontaktná adresa na území SR. Pokiaľ podávate podnet za niekoho iného, rovnaké údaje musíte uviesť ako podávateľ podnetu.
- vzťah podávateľa podnetu k dotknutej osobe, ak nejde o tú istú osobu,
- údaje umožňujúce jednoznačnú identifikáciu poskytovateľa zdravotnej či ošetrovateľskej starostlivosti, u ktorého má byť vykonaný dohľad nad poskytovaním zdravotnej starostlivosti,
- opis skutočností, ktorými malo dôjsť k porušeniu práva pacienta,
- obdobie, kedy malo dôjsť k porušeniu práva,
- súhlas dotknutej osoby, pokiaľ jej zdravotný stav umožňuje takýto súhlas udeliť,
- vlastnoručný podpis podávateľa podnetu.
Úrad potom začne overovať, či bola zdravotná starostlivosť dotknutej osobe poskytnutá v súlade so zákonom, či boli všetky zdravotné úkony vykonané včas a správnym spôsobom.
POZOR! Úrad podnet odmietne, ak:
- podávateľ podnetu napriek výzve úradu nedoplnil svoj podnet a dohľad z tohto dôvodu nemožno vykonať,
- v tej istej veci už bol vykonaný dohľad nad poskytovaním zdravotnej starostlivosti a nie sú splnené podmienky na vykonanie následného dohľadu v tej istej veci,
- z podnetu je zrejmé, že ide o opakované a zjavne bezdôvodné uplatňovanie práva na prešetrenie správnosti poskytnutej zdravotnej starostlivosti,
- podnet bol úradu doručený viac ako päť rokov po čase, kedy malo dôjsť k porušeniu práva pacienta.
Bez lehoty
Úrad písomne informuje o začatí dohľadu a následne aj o výsledku jeho prešetrenia. Taktiež zasiela písomné stanovisko, ak podnet odmietne alebo prešetrovanie zastaví. Úrad podľa zákona nemá stanovenú lehotu na prešetrenie prípadu a vyvodenie záverov.
„Každý prípad je osobitý a náročný na posúdenie, preto aj trvanie dohľadov je rôzne. Úrad ku každému podnetu pristupuje individuálne a snaží sa ho objektívne prešetriť v čo najkratšom možnom čase,“ píše sa na udz-sk.sk.