Verejný ochranca práv bdie nad tým, aby orgány verejnej správy neporušovali práva občanov. Prečítajte si, v akých situáciách vám vie byť nápomocný.
Čo robí ombudsman
Chránime práva všetkých ľudí bez rozdielu – to je heslo verejného ochrancu práv, teda ombudsmana. Ide inštitúciu nezávislú od vlády, parlamentu a súdov, ktorej poslaním je chrániť základné práva a slobody občanov pred orgánmi verejnej správy. Úlohou ombudsmana je upozorňovať na porušovanie práv a žiadať o nápravu.
Nemôže zmeniť, zrušiť alebo odvolať ich rozhodnutie. Môže však predložiť argumenty a odporúčania s cieľom napraviť situáciu tak, aby nedochádzalo k porušovaniu práv občanov.
Zdroj: Shutterstock
Ombudsman bdie nad tým, aby verejné inštitúcie neporušovali práva občanov.
Kto môže podať podnet
Na verejného ochrancu práv sa môže obrátiť každý, kto sa domnieva, že pri konaní, rozhodovaní alebo nečinnosti orgánu verejnej správy boli porušené základné práva a slobody v rozpore s právnym poriadkom alebo princípmi demokratického a právneho štátu. Zaoberá sa podnetmi občanov nielen občanov Slovenskej republiky, ale aj cudzincov zdržujúcich sa na našom území. Náklady na tlmočenie a preklad sú hradené štátom.
Verejný ochranca práv môže konať aj na základe vlastnej iniciatívy, pokiaľ žiadny iný orgán nekoná v prípade zrejmého a závažného porušenia ľudských práv.
Zdroj: Shutterstock
Podnet môžete podať viacerými spôsobmi.
Ako podať podnet
Možností je viacero: poštou, osobne, mailom, či prostredníctvom formuláru na webovej stránke verejného ochrancu práv. Podnet by mal obsahovať vaše meno, podpis a adresu. Môžete však požiadať o utajenie svojej totožnosti. Podnet musí obsahovať:
- čo sa stalo a kedy,
- ktorého úradu alebo zamestnanca úradu sa to týka,
- akú nápravu požadujete.
Ako pomáha?
Ombudsman skúma podnety týkajúce sa porušenia práv a slobôd občana. Pokiaľ zistí, že k porušeniu práv naozaj došlo, inštitúcii, ktorá to spôsobila, oznámi výsledok svojho skúmania spolu s návrhmi opatrení, ktoré by mali takejto situácii v budúcnosti zamedziť.
Zdroj: Shutterstock
Ombudsman zvyčajne prešetruje postupy a promptnosť konania a podáva návrhy na nápravu.
Jeho názor síce nie je právne záväzný, no orgány verejnej správy sú povinné vziať jeho pripomienky na vedomie a oznámiť mu svoje stanovisko v zákonom stanovenej lehote. Ak ochranca zistí, že nejaký predpis vydaný inštitúciou verejnej správy porušuje základné práva osôb, môže podať podnet na jeho zmenu alebo zrušenie príslušnému orgánu.
S ombudsmanom môžete konzultovať svoju situáciu, v ktorej máte podozrenie na porušenie práv, nemôže ale vystupovať ako právny zástupca alebo poskytovať vám neobmedzenú bezplatnú právnu pomoc.
Kedy vám pomôže
Verejný ochranca práv sa riadi ustanoveniami Ústavy Slovenskej republiky a zákonom o verejnom ochrancovi práv. Môže zasahovať len v prípadoch, ktoré sa týkajú orgánov verejnej správy. Nemôže vám pomôcť napríklad v prípade problémov so susedskými spormi, zmluvnými vzťahmi, dedičskými konaniami či pôžičkami.
Zdroj: Shutterstock
Ombudsman pomáha v oblasti ľudských práv a správy vecí verejných.
Základné kritériá toho, či situáciu môže riešiť ombudsman:
1. Porušenie práv a slobôd súvisí s ľudskými právami alebo správou vecí verejných.
2. Porušenia práv sa dopustil orgán verejnej správy alebo zamestnanec takéhoto úradu.
3. Porušenie práv sa týka vašej osoby alebo osoby, ktorú ste oprávnený zastupovať ako zákonný zástupca alebo na základe splnomocnenia.
Oblasti, v ktorých môžete žiadať pomoc
- Polícia: obmedzovanie osobnej slobody, používanie donucovacích prostriedkov, prieťahy v konaní, postup v administratívnom konaní.
- Matrika: vybavovanie žiadostí o zápis alebo zmenu zápisu, dĺžka vybavovania žiadostí.
- Sociálne zabezpečenie: vybavovanie dôchodkov, dávok a kompenzácií, penále, vznik a zánik poistenia.
- Zdravotná starostlivosť: rozhodnutia poisťovní, postup a rozhodovanie Úradu pred ohľad nad zdravotnou starostlivosťou, prístup k zdravotnej starostlivosti.
- Stavebné konanie: rozhodovanie a postup stavebného úradu, nečinnosť v konaní úradu.
- Voľby: porušenie volebného práva, voľby zo zahraničia.
- Školstvo: neprijatie dieťaťa na vzdelávanie, vylúčenie zo školy, postup pri riešení šikany, postup školskej inšpekcie, segregácia žiakov z národnostných menšín alebo sociálne znevýhodneného prostredia.
Zdroj: Shutterstock
Ombudsman môže prešetriť postup školy pri riešení šikany.
- Väzenstvo: zaobchádzanie s odsúdenými a obvinenými, vybavenie cely a podmienky v zariadení, prístup k ošetreniu, kvalita stravovania, zaraďovanie do práce, proces pri udeľovaní trestov.
- Ochrana životného prostredia: ochrana pred hlukom, šetrné využívanie prírodných zdrojov, ochrana pôdy, ochrana kultúrneho dedičstva.
- Prístup k informáciám: nedodržanie lehôt na poskytnutie informácií, porušenie práva na poskytnutie informácií podľa zákona o slobodnom prístupe k informáciám.
- Cudzinecká agenda: vybavovanie žiadostí o udelenie prechodného alebo trvalého pobytu cudzinca, postup pri administratívnych konaniach cudzineckej polície, postup pri vyhostení cudzinca, podmienky v útvaroch policajného zaistenia pre cudzincov.
- Ochrana práv dieťaťa: postupy kolíznych opatrovníkov, zaobchádzanie v centrách pre deti, reedukačných a resocializačných zariadeniach, postup Centra pre medzinárodnoprávnu ochranu detí a mládeže v prípadoch s medzinárodným prvkom.
- Kataster: zápis vlastníckeho práva do katastra nehnuteľností, reštitučné konania, pozemkové úpravy.
- Prieťahy v súdnom konaní: nečinnosť súdu z hľadiska efektívnej a časovej plynulosti jeho konania.
- Ochrana práv menšín a zraniteľných skupín: prístup k vzdelávaniu v jazyku menšiny, právo používať svoj jazyk v úradnom styku, práva účasti na riešení vecí týkajúcich sa národnostných menšín a etnických skupín, porušovanie práv osôb so zdravotným postihnutím, porušovanie práv LGBTI ľudí.