Mokrá pohroma v domácnosti: Čo robiť, keď vás vytopí?
16. 4. 2024, 17:00 (aktualizované: 30. 5. 2024, 16:44)

Zdroj: thespruce
Medzi najčastejšie nepríjemnosti v domácnosti patria zabuchnuté kľúče a vytopený byt. Práve voda spôsobuje najväčšie majetkové škody. Ako postupovať pri tejto pohrome?
V článku sa dočítate:
- Ako sa môžete chrániť.
- Ako hlásiť škodu.
- Aké dokumenty budete potrebovať.
- Kedy môžete začať upratovať.
- Kedy vám poisťovňa škodu nevyplatí.
Je mnoho spôsobov, ako sa vám môže do bytu či domu dostať voda. Vytiecť môže z radiátora, prasknutého potrubia, pokazeného kohútika, pračky, v prípade bytu aj od susedov a asi tým najnepríjemnejším prípadom je takzvané spätné vyrazenie kanalizácie.
Zdroj: Shutterstock
Nepríjemné prekvapenie vám môže pripraviť aj práčka.
Zavariť vám však môže aj príroda. Záplavy sa neobjavujú len v rizikových oblastiach alebo v bezprostrednej blízkosti rieky či potoka. Často prekvapia obyvateľov aj v novozastavaných oblastiach na rovine, kde boli predtým polia. Pri veľmi intenzívnych zrážkach sa voda jednoducho nestihne vsakovať do pôdy.
Prevencia
Medzi preventívne opatrenia v domácnosti patrí jednoznačne údržba. Každý materiál má svoju životnosť a mali by sme to mať na pamäti. Skontrolujte občas viditeľné rúrky pod drezom a umývadlom v kúpeľni, hadicu, ktorou prúdi voda do a z práčky a tiež silikón v okolí vane či sprchového kútu.
Zdroj: MICHAL SMRČOK
Kontrolujte trúbky a hadice pod umývadlom.
Samozrejme, nedá sa skontrolovať všetko a v prípade panelákového bytu nemáte nijako garantované, že k vám nepretečie voda od suseda. Preto je dobré myslieť aj na poistenie, ktoré vám vykompenzuje škody na majetku. A tiež môže uhradiť škodovú udalosť u suseda, ak by ste ho vytopili práve vy.
Hlavne nezačnite upratovať
Keď zistíte, že máte v byte vodu, prvým krokom je minimalizovanie škody – ak voda ešte stále tečie, zastavte hlavný uzáver. A v záujme bezpečnosti vypnite poistky.
Hoci vaše inštinkty vám kážu začať tú skazu hneď upratovať, je dôležité, aby ste všetko nechali tak, ako ste to našli. Neodstraňujte vodu, nepremiestňujte nábytok. Najprv škody dobre zdokumentujte, urobte fotografické záznamy u seba, prípadne aj u dotknutých susedov.
Kontaktujte poisťovňu a v prípade bytu aj havarijnú službu vašej správcovskej spoločnosti. Tá by mala byť k dispozícii nonstop a jej číslo by malo byť v spoločných priestoroch bytového domu na viditeľnom mieste.
Hlásenie škody
Keď hlásite škodovú udalosť svojej poisťovni, potrebujete oznámiť niekoľko údajov:
- číslo poistnej zmluvy,
- údaje o poistenom,
- všetko o škode – miesto, dátum, popis.
Zdroj: https://webcalc.koop.sk/koop/hlasenia#/identification
Hlásenie poistnej udalosti online
Čo ďalej
Keď máte škodu dobre zdokumentovanú, môžete začať upratovať a tiež hľadať príčinu vytopenia. Pokiaľ nešlo o vyslovenú katastrofu, sušenie bytu si vyžiada len pár dní. Ideálne je intenzívne vetrať a tiež kúriť, aby sa odstránila vlhkosť. Môžete tiež využiť odvlhčovače.
Ak išlo o skutočnú pohromu, s ktorou si sami neporadíte, zavolajte odborníkov. Tí majú špecializované vybavenie, no aj tak môže trvať niekoľko týždňov, kým sa vaša nehnuteľnosť opäť bude dať pohodlne obývať.
Zdroj: Petr David Josek
Odstraňovanie vody z domu
Nejde totiž len o samotné vlhké múry, ale aj o vaše zdravie – v zle vysušenom priestore vám hrozia plesne, ktoré môžu spôsobiť respiračné ťažkosti. Z tohto dôvodu vyhoďte všetky poškodené kusy nábytku, aby sa tiež nestali zdrojom plesní.
Pokiaľ máte poistenie domácnosti, ktoré pokrýva aj škody spôsobené vodou, skontrolujte si v zmluve, či máte k dispozícii aj asistenčné služby poisťovne. Tá vám potom môže poskytnúť elektrikára, plynára, inštalatéra, kúrenára, či iného potrebného remeselníka.
Po takejto škodovej udalosti je naozaj vhodné nechať si skontrolovať všetky rozvody vody a elektriny. A na steny použiť prípravky proti plesni.
Čo potrebuje poisťovňa
Poisťovňa vyšle na miesto škodovej udalosti zamestnanca, ktorý vykoná obhliadku priestoru a posúdi rozsah škôd. Napriek tomu platí už spomínané: Nezabudnite vopred zdokumentovať škody. Poisťovňa vie posúdiť rozsah škôd aj priestoru, ktorý medzitým uschol, najlepšie však je, ak máte k dispozícii čo najreálnejšie fotografie vášho domova aj zariadenia.
Na posúdenie rozsahu škôd poisťovňou budete potrebovať:
- vašu fotografickú alebo videodokumentáciu škôd,
- doklady o vlastníctve nehnuteľnosti,
- súpis poškodených vecí,
- účtovné doklady o kúpe zariadenia, cenností a elektroniky.
Poisťovňa si od vás môže vypýtať aj odhad, akú škodu vám voda spôsobila. Neskôr budú potrebné aj doklady o oprave zničeného zariadenia, stien a podláh, teda faktúry a pokladničné doklady.
Ak ste vytopili susedov, musia postupovať rovnako – zdokumentovať škody, nevyhadzovať poškodené veci do príchodu zamestnanca poisťovne a pripraviť si potrebné doklady.
Obhliadka
Poisťovňa posiela na obhliadku technika, ktorý nielen spíše rozsah škôd. Zvyčajne tiež:
- odhadne čas potrebný k sanácii,
- odporučí vám najvhodnejší postup likvidácie škody,
- môže vám odporučiť aj najvhodnejšiu spoločnosť, ktorá vám dá nehnuteľnosť do poriadku.
Technik vám môže poskytnúť zoznam firiem, ktoré spolupracujú s vašou poisťovňou, cenovú ponuku si však musíte nechať vopred odsúhlasiť. Ak vaše poistenie takéto partnerské služby nepokrýva, využiť ich môžete, ale v tom prípade už na vlastné náklady.
Dôležité!
Po doručení všetkých dokladov a posúdení situácie poisťovňou vám poisťovňa vyplatí poistné krytie. Určite však nezabudnite odstrániť poruchu, kvôli ktorej sa vám takáto nešťastná situácia prihodila. Ak by ste totiž poruchu neopravili a vytopilo by vás znovu, nemali by ste už nárok na poistné plnenie.
Kedy maľovať
S maľovaním sa neponáhľajte. Steny nechajte naozaj dobre vyschnúť, čo môže trvať aj tri týždne. Potom môžete posúdiť, či je potrebné aj zoškrabovanie všetkých predchádzajúcich náterov. Ideálne je použiť najprv hĺbkovú penetráciu.
Zdroj: Redakcia, Union, Kooperativa